Retuszowanie zdjęć, a rzeczywistość
W obecnym medialnym świecie retuszowanie zdjęć jest na porządku dziennym. Każdy fotograf i grafik ma w kolekcji swoich narzędzi Photoshopa, którego używa, do “upiększania” rzeczywistości. W efekcie czego otrzymujemy niekiedy bardzo nienaturalne i niekiedy wręcz karykaturalne rezultaty. Przesadnie odchudzone modelki, z perfekcyjnie wygładzoną cerą, idealnymi zębami i doskonałymi włosami patrzą na nas z okładek gazet albo z telewizyjnych ekranów. Być może wyglądają one pięknie, ale niestety brzydko wpływają na pewność siebie większości kobiet. Promowanie w mediach nienaturalnie idealnych wizerunków kobiet stwarza sztuczne i nieosiągalne ideały, które sprawiają, że samoocena odbiorców reklam znacznie spada.
Właśnie dlatego Francja jako pierwsza postanowiła z tym walczyć. Od października we Francji zaczęła obowiązywać ustawa nakazująca oznaczanie zdjęć modyfikowanych w Photoshopie napisem “Photographie retouchée”. Jeśli dany reklamodawca, grafik lub fotograf nie dostosują się do tych regulacji kara może wynieść nawet 30% budżetu kampanii reklamowej. Czy to pomoże kobietom zaakceptować siebie?
Francuska ustawa – pomoc dla walczących z anoreksją i nie tylko!
Oczywiście retuszowanie zdjęć nie polega wyłącznie na wyidealizowaniu ciała modelki. Zanim fotograf przejdzie do tego etapu, najpierw dostosowuje światło, filtry, a następnie przechodzi do modyfikowania ciała modelki. Ustawa ta dotyczy tylko tego ostatniego etapu pracy grafika. We wstępnych zamierzeniach ustawa ma przede wszystkim pomóc kobietom zmagającym się z anoreksją, które wzorują się na nieosiągalnych i zbyt chudych sylwetkach modelek. We Francji od dawna preferuje się naturalne piękno modelek w reklamach. Czy więc i pozostałe kraje zaakceptują te zmiany?
Łukasza Chomyna, digital creative directora z Grandes Kochonos Digital, uważa, że ta zasada ma szansę przyjąć się na całym świecie z powodu nowego trendy w wysoko rozwiniętych krajach. Trend ten polega na tym, że zmęczeni jesteśmy już wizerunkiem kobiety jako “bodźca” cieszącego męskie spojrzenia. Obecnie bardziej doceniamy to, co naturalne i zaczynamy akceptować rzeczywistość. Coraz bardziej doceniane jest to, co autentyczne, a nie sztuczne. Od jakiegoś czasu możemy też zauważyć pojawiające się hasła w reklamach w stylu “zaakceptuj siebie”, a nie “zmień siebie”. Zmiana ta z pewnością pozytywnie wpłynie na poczucie wartości kobiet i mężczyzn.
Jednak trzeba pamiętać, że wszystko zależy też od indywidualnego toku myślenia oraz od obecnych czasów, w których czasem odbiera się rzeczy zbyt dosłownie. Trzeba mieć też nadzieję, że odbiorcy reklam mają świadomość, że reklama jest wykreowaną rzeczywistością i tylko przykładem. Z pewnością każdy z nas zdaje sobie sprawę, że nie będzie np. tak dobry w kosza jak Micheal Jordan tylko dlatego, że nosi buty, które on reklamuje lub nie będziemy mieć idealnej sylwetki jak Aniołki z Victoria’s Secret tylko dlatego, że nosimy bieliznę tej marki.
Retuszowanie zdjęć nie zniknie
Musimy też uświadomić sobie, że retuszowanie zdjęć i idealizowanie rzeczywistości nigdy tak na prawdę nie zniknie. Reklamodawcy nadal będą stosować wiele innych sztuczek, aby upiększyć swoje modelki. Przecież nadal istnieją jeszcze świetni makijażyści i fryzjerzy. Być może teraz rozpoczyna się dla nich owocny okres.