Badanie firmy PMR przeprowadzone w marcu 2017 r przynosi nieoczekiwane wnioski, z których wynika, że Polacy nie mają specjalnego okresu, podczas którego robią zakupy, a firmy nie odnotowują dużych zmian w tzw. “gorących okresach” roku.
Polacy kupują więcej, ale przez cały rok
Wynika z niego, że sezon bożonarodzeniowy jako szczególnie intensywny wskazuje już tylko 13 proc. sieci odzieżowych. W innych okresach roku wyniki są jeszcze mniejsze. Jednocześnie warto zauważyć, że sklepy wykazują stabilne wyniki sprzedaży przez cały rok. Ilościowo kupujemy więcej latem, kiedy produkty w sklepach są tańsze, jednak wynik finansowy pozostaje na podobnym poziomie. Skraca się także okres życia produktów, co skutkuje tym, że kupujemy częściej pod wpływem emocji, niż planując długookresowo. Jak zauważają niektóre sklepy, może to być wynikiem niejakiego przyzwyczajenia konsumentów do trwających przez cały rok promocji i wyprzedaży. Polacy nie zauważają już specjalnych okresów, kiedy zakupy opłacają się bardziej.
Sprzedaż internetowa rośnie
Coraz lepsze wyniki sprzedażowe osiągają także sklepy internetowe, na czele z Zalando. Klienci przekonali się do prostych sposobów na zwroty i wymianę towaru, dlatego też chętnie kupują za pośrednictwem internetu. Jednocześnie warto zauważyć, że znacznie rzadziej odsyłamy produkty niż nasi zachodni sąsiedzi. W przypadku Zalando poziom zwrotów na całym rynku jest na poziomi około 50%, z czym w Polsce waha się on między 20-30%.
https://www.instagram.com/p/BYySWxFAc0o
Pomimo tego, że odzież jest najczęściej kupowanym produktem przez internet, to różnica pomiędzy innymi kategoriami a ubraniami zaczyna powoli spadać. Bardzo szybko dogania jej poziom elektronika czy artykuły budowlane.